Valtamediassa levitetyn harhakäsityksen oikaisemiseksi olen osoittanut, että Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala. Islamissa näet kielletään Jumalan (Allah) kolminaisuus (4:171; 5:73) eli kolmiykseys (triunity). Sitä erehdytään Koraanissa luulemaan monijumalaisuudeksi (polyteismi). Pyhän Hengen sijasta siihen vielä erehdytään tunkemaan neitsyt Maria eli Jeesuksen äiti (5:116).
Koraanin antama kuva kristillisestä uskosta ja Raamatun Jumalasta on yksinkertaisesti väärä. Tämän pitäisi haastaa muslimeja selvittämään mitä Raamattu opettaa. Raamatun opetus taas ei välttämättä ole nykypäivänä täysin selvä edes länsimaiselle yliopistoprofessorille.
Jumalan kolmiykseyden kieltämiseen liittyy sekin, että Koraanissa kielletään Jeesuksen jumaluus (4:171; 5:17, 72, 75; 9:30–31; 23:91). Tästä seuraa johdonmukaisesti se, ettei islamissa voi olla Jumalaa, joka olisi armollinen sanan varsinaisessa merkityksessä. Se, mitä Koraanissa Jeesuksesta kerrotaan, sisältää kuitenkin paljon sellaista, mikä on peräisin Raamatusta.
Allahin nimien korostaminen
Allahilla kerrotaan hadithien eli perimätiedon mukaan olevan 99 eri nimeä. Yksimielisyyttä ei kuitenkaan ole siitä mitä nimet ovat. Niistä kunkin uskotaan korostavan jotain ominaisuutta. Nimien merkityksen korostaminen saattaa olla vastapaino islamin pelkistetylle monoteismille.
Ei liene sattuma, että yleisimmät Koraanissa käytetyt Allahin nimet Ar-Raḥmān ja Ar-Raḥīm viittaavat armeliaisuuteen ja laupeuteen. Kieltäessään Jeesuksen jumaluuden ja siten tämän sovitustyön, Koraani näet kieltää Jumalan armon, joka perustuu juuri Kristuksen ansaitsemaan syntien anteeksiantamukseen (1. Joh. 2:2).
Muslimille ei jää juuri muuta mahdollisuutta kuin kutsua Allahia esimerkiksi nimellä Al-Ghaffar, joka tarkoittaa anteeksiantajaa. Hän voi myös uskotella, että tämä ikään kuin katsoisi syntejä läpi sormien.
Se, että muslimi uskoo olevansa "suorassa yhteydessä" Allahiin ilman Kristusta (Joh. 14:6), osoittaa, ettei Allah ole pyhä Jumala vaan jotain muuta. Jumalan pyhyydestä näet Raamatun mukaan johtuu se, että ilman välittäjää hän on syntiselle ihmiselle kuin "kuluttavainen tuli" (Hepr. 12:29; vrt. 5. Moos. 4:24) ja "joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä" (1. Tim 6:16).
Asia ei tästä muutu vaikka Koraanin suurain alussa toistetaan sanontaa Allahin, Armeliaan Armahtajan nimeen. Pyhyydessä on kysymys muuttumattomasta olemuksesta. Jumalan pyhyys on jotain mitä lankeemuksen pimentämä ihmisjärki ei tahdo ymmärtää (1. Kor. 2:11 ).
Ainoa tie Jumalan yhteyteen
Koraani on Raamatun linjoilla liittäessään Jumalan yhteyteen pääsemisen hänen Poikaansa.
Raamatussa Jeesus vahvistaa olevansa Poikana ainoa tie muuten luoksepääsemättömän majesteettisen Jumalan yhteyteen.
Näyttää siis ilmeiseltä, ettei Koraanin Jeesus ole sama, joka – niin kuin Nikean uskontunnustus raamatunmukaisesti toteaa – meidän ihmisten tähden ja meidän autuutemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja tuli ihmiseksi, meidän edestämme myös ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista Kirjoitusten mukaan, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kunniassa tuleva takaisin tuomitsemaan elävät ja kuolleet.
Tunnustus hyväksyttiin kirkolliskokouksessa Nikeassa vuonna 325 jKr. Sillä torjuttiin areiolaisuus. Tämä raamatunvastainen käsitys lähti kuitenkin myöhemmin taas leviämään. Se loi pohjaa islamin leviämiselle 600-luvulla.
Jeesuksen syntyminen neitsyt Mariasta ja ihmeteot
Koraanin Jeesus muistuttaa kuitenkin raamatullista esikuvaansa siinä, että hänkin sikisi ja syntyi Pyhän Hengen ihmeen kautta neitsyt Mariasta (3:47; 21:91).
Jeesuksen kerrotaan myös tehneen ihmeitä ja tunnustekoja (3:49; 5:110). Osa kerrotuista asioista tosin on peräisin gnostilaisista niin sanotuista apokryfikirjoituksista, jotka eivät ole apostolista alkuperää.
Muhammed sen sijaan ei tehnyt yhtään ihmettä (29:50). Koraanin Jeesus oli kuitenkin "ainoastaan profeetta" (4:171; 5:75; 43:59). Islam-tutkimuksen professori Jaakko Hämeen-Anttilan mukaan Koraanissa hän "ei ole Jumalan edessä sen erityisempi kuin Aadamkaan, jonka Jumala loi sanallaan tomusta".
Ennen lankeemustaan Aadam oli Jumalan edessä sikäli samankaltainen kuin Jeesus, että molemmat olivat synnittömiä. Koraanissa Jeesusta kutsutaan muista profeetoista – myös Muhammedista (40:55; 47:19; 48:2) – poiketen synnittömäksi (ghulaaman-zakiyyan).
Jeesuksen synnittömyys todetaan Koraaniakin selvemmin Raamatussa (1. Joh. 3:5; 1. Piet. 3:18). Muista profeetoista poiketen Jeesusta kutsutaan Koraanissa myös Jumalan Sanaksi ja Messiaaksi (Al-Masih) (3:45; 4:171).
Hämeen-Anttilan mukaan "Sana" viittaisi tässä Jeesuksen syntymään Jumalan Sanan voimasta. Raamatussa Jeesuksen kuitenkin ilmoitetaan olevan Jumalan persoonallinen Sana, joka on Jumala.
Messias tarkoittaa luvattua Jumalan Pyhässä Hengessä "voideltua" eli Kristusta – ainakin Raamatussa (vrt. Hepr. 1:9; Ps. 45:8).
Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus
Koraanin Jeesus näyttää kuitenkin häipyneen ennen H-hetkeä ristillä ja jättäneen sovitushomman hoitamatta. Sellaisesta "Jeesuksesta" ei ole apua syntiä, kuolemaa ja perkelettä vastaan. Hämeen-Anttila toteaa, että Koraanissa "hänen ristinkuolemansa ja sen myötä lunastustehtävänsä kiistetään jyrkästi".
Hämeen-Anttilan mukaan Koraani "kiistää jyrkästi, että juutalaiset olisivat surmanneet ja ristiinnaulinneet Jeesuksen". Vaikka Jeesus Raamatun mukaan surmattiin ja ristiinnaulittiin juutalaisten vaatimuksesta (Ap.t. 2:36), tuomiovalta asiassa oli roomalaisilla, jotka myös panivat kuolemantuomion täytäntöön.
Se Jeesus – jonka Koraanissa kerrotaan olevan yksi niistä, jotka korotetaan Jumalan läheisyyteen (3:45) – sanoo Koraanissa myös jotain mikä viittaa hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa eli kuolleista herättämiseen.
Jos Marian suurassa mainittu kuolleista herättäminen (19:33) viittaisi yleiseen ylösnousemuksen päivään aikojen lopulla, sopisi se huonosti siihen, mitä Pöydän suurassa todetaan Jeesuksen maanpäällisestä vaelluksesta ja kuolemasta (5:117). Jeesuksen kuolleista herättämiseen sen sijaan sopii hyvin se, ettei häntä Koraanin mukaan surmattu lopullisesti, koskapa Jumalan kerrotaan korottaneen hänet.
Jeesuksen korotukseen ei kuulu ainoastaan kuolleistanousemus, vaan myös korotus Jumalan luo, joka Koraanissakin todetaan (vrt. Matt. 28:18; Fil. 2:9).
Raamattu ilmoittaa Koraaniakin selvemmin Jeesuksen korottamisesta.
Raamatun mukaan roomalainen upseeri, joka näki mitä Golgatalla tapahtui, todisti, että ihminen, joka ristillä kuoli, oli todella Jumalan Poika, Jeesus Kristus.
Kuolemantuomiosta on mainintoja myös Uuden Testamentin ulkopuolisissa ei-kristillisissä historiallisissa lähteissä.
Raamatun Jeesus ei kuollut vain kristittyjen vaan kaikkien ihmisten – myös muslimien – sijasta sovittaakseen heidän syntinsä. Vanhassa Testamentissa luvattu Messias täytti jokikisen edestä Jumalan lain viimeistä piirtoa myöten (Matt. 5:17; Joh. 19:30) ja oli tämän tahdolle kuuliainen hamaan ristinkuolemaan asti (Fil. 2:8).
Koraanissa tunnustetaan, että muiden syntien kantaminen on todellinen rangaistus uskottomille (29:13), vaikka suoraan ei myönnetä, että Jeesus otti muiden synnit kantaakseen. Toisaalta Koraanissa tunnustetaan sekin, että välittäjän valtuus on ainoastaan hänellä, joka todistaa totuudesta (43:86). Tämä sopii Raamatun Jeesukseen.
Jeesuksen tulemus ja viimeinen tuomio
Hämeen-Anttila muistuttaa, ettei islam ollut Muhammadin kuoltua (632 jKr.) vielä kehittynyt sellaiseksi millaisena se Koraanista ja perimätiedoista (hadithit) sittemmin tunnetaan. Hänen mukaansa 600-luvun loppupuolella islam omaksui runsaasti kristillistä ainesta ja myös ajatuksen Jeesuksen toisesta tulemisesta (kreik. parusia).
– Näyttää siltä, että varhaiset muslimit omaksuivat [kristityltä] valtaväestöltä ajatuksen Jeesuksen toisesta tulemisesta. Varhaisimmat ns. hadithit (profeetta Muhammadin lausumina pidetyt perimätiedot, jotka todellisuudessa ajoittuvat vasta hänen kuolemansa jälkeisiin aikoihin, 600- ja 700-luvuille) esittävät Jeesuksen apokalyptisena messiaana, joka johtaa muslimien taistelua pahan voimia ja Antikristusta vastaan. (Hämeen-Anttila 2009.)
Koraanissa ei kerrota Antikristuksesta eikä lopunajallisesta taistelusta. Kirjassa on kuitenkin viittauksia siihen, että Jeesus tulee takaisin viimeisenä päivänä. Hän ei voi enää tulla profeettana, koska Koraanin mukaan Muhammed oli heistä viimeinen (33:40). Ylösnousemuksen päivänä hän tuleekin tuomarina.
Raamatussa Jeesuksen tulemus tuomiolle esitetään Koraania selvemmin. Häntä odottaville uskovilleen Kristus tulee pelastukseksi.
Se valta, mikä Raamatussa on uskottu Jeesukselle, kuuluu Koraanissa Jumalalle.
Hämeen-Anttilan mukaan myöhemmin, ilmeisesti 690-luvulla, islam otti uudelleen etäisyyttä kristinuskoon. Eron korostamiseksi kehitettiin Jeesuksen mallin mukainen toinen messias-hahmo.
– Viimeisten aikojen tapahtumissa Jeesus syrjäytettiin ja hänen mallinsa mukaan kehitettiin toinen hahmo, Mahdi, jonka sanottiin olevan profeetta Muhammadin sukua. Jeesuksesta tehtiin Mahdin avustaja, ja hänen epäkristillisyyttään korostettiin. (Hämeen-Anttila 2009.)
Mahdia ei kuitenkaan mainita Koraanissa eikä siitä sen takia ole islamissa yksimielisyyttä. Koraani on lopunajoista muutenkin niukkasanainen. Haditheissa viimeisistä tapahtumista on kerrottu sitäkin kirjavammin. Sunni- ja shiia-muslimien käsitykset poikkeavatkin huomattavasti toisistaan. Tulkintaeroja riittää myös ainakin sunnien keskuudessa.
Koraanin Jeesuksella on monia yhtymäkohtia Raamatun Jeesuksen kanssa. Kristillisen uskon kannalta olennaisimmissa asioissa, jotka koskevat hänen jumalinhimillistä persoonaansa ja sovitustyötään, Koraani kuitenkin harhautuu Raamatun ilmoituksesta.
Petteri Hiienkoski
Lähteitä ja lisätietoja
John Gilchrist: "Kristus islamissa ja kristinuskossa". (CHRIST IN ISLAM AND CHRISTIANITY). Islamopas.net.
"Islam kristinuskon valossa". (ALLAH IN THE LIGHT OF THE CHRISTIAN FAITH). Islamopas.net.
"Is Mahdi mentioned in the narrations?" Questions on Islam 10-06-2008 11:00:00.
Kirkkoraamattu. Vuoden 1933/1938 kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos.
Koraani suomeksi. Kustantaja Z. I. Ahsen Böre. Hämeen Kirjapaino Oy Tampere 1942.
William Miller: "Islamin kohtaaminen" (ISLAMIN SYNTY; MUSLIMIN USKO JA VELVOLLISUUDET; ISLAMIN JA KRISTINUSKON EROJA). Islamopas.net.
Elokuva- ja tv-ilmaisun ja käsikirjoittamisen vastuuopettaja. VTM, TaK. Lastentarhanopettajavaimon aviomies ja neljän koululaisen isä. Toiminut aiemmin muun muassa vapaana toimittajana ja Ulkopoliittisen instituutin tutkijana. "Sydän taivaassa, jalat tukevasti maassa".
Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?
ke 20.12.2023 22:32Onko historialla merkitystä?
su 18.02.2024 17:41Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?
pe 15.03.2024 23:04Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23USA:sta johdettu sensuuriteollinen kompleksi ulotettiin Suomeen vuonna 2015 - Tucker Carlson haastatteli USA:n ulkoministeriön entistä kyberjohtajaa Mike Benziä
la 24.02.2024 12:33Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan
to 28.03.2024 13:04Pedoseksuaalisten fantasioiden varaan rakentuva seksuaalikasvatus
ke 20.03.2024 08:51YLEN häveliästä
pe 02.02.2024 14:01Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44