Eilen tuli kuluneeksi tasan 500 vuotta siitä kun Wittenbergin yliopiston raamatunselitysopin professori Martti Luther (1483–1546) naulasi 95 teesiään Linnankirkon oveen.
Tapahtumasta alkoi kirkon uskonpuhdistus, joka mullisti läntistä maailmaa myös yhteiskunnallisesti. Sitä Luther itse tuskin saattoi tuolloin edes aavistella. Teesien naulaus oli vasta alkusysäys.
Yleisen harhakäsityksen mukaan uskonpuhdistus johtui kirkollisen eliitin moraalisesta rappiosta. Todellinen syy oli kirkon opillinen etääntyminen Raamatusta ja sen perustavasta ydinopista – vanhurskauttamisopista. Se koskee sitä, miten syntinen ihminen tulee vanhurskaaksi Jumalan edessä eli kelpaa pyhälle Jumalalle ja tulee autuaaksi.
Moraalinen rappio tuleekin ymmärtää seuraukseksi siitä, että kirkko oli etääntynyt opillisesta perustastaan. Läntistä maailmaa näyttää vaivaavan samankaltainen – mutta entistä syvempi – moraalinen rappio kuin millainen tilanne oli ennen uskonpuhdistusta. Merkit terveen järjen pimentymisestä ovat ilmeisiä.
Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen valossa tarkasteluna Lutherin teesit vaikuttavat pinnallisilta ja puolinaisilta. Niissä ei vielä perusteellisesti puututa siihen, miten kirkko oli etääntynyt Raamatun opista. Vielä ei uskonpuhdistaja esimerkiksi tykkänään hylkää edes kiirastulioppia.
Anakauppa, jota Luther erityisesti arvosteli, oli vain jäävuoren huippu. Sitäkin uskonpuhdistaja kritisoi verraten maltillisesti: hän ei näet kokonaan hylännyt sitä. Anekaupan arvostelu kohdistui kuitenkin kirkolliselle eliitille tärkeään asiaan: tulon lähteeseen.
Rahaa tarvittiin erityisesti hulppean Pietarin kirkon rakentamiseksi Roomaan.
Ei ole vaikea havaita, että taloudelliset tekijät ohjaavat kirkollisen eliitin toimintaa nykyäänkin – myös nimellisesti luterilaisessa kirkossa. Poliittisen valtaeliitin mielistely ja huoli kirkollisverotuottojen vähenemisestä näyttävät määräävän Raamattua enemmän. Kaupattavana on nykyään synnin ja siihen kohdistuvan Jumalan tuomion kieltäminen tai ainakin siitä vaikeneminen sekä "kirkollinen siunaus".
Uskonpuhdistaja ei vielä tässä vaiheessa halunnut nähdä paavia ainakaan syypäänä siihen tapaan, jolla anekauppaa harjoitettiin.
Vasta myöhemmin Luther tunnisti paaviuden "laittomuuden ihmiseksi" ja "kadotukseksi lapseksi" (2. Tess. 2:3), josta on ennustettu 2. Tessalonikalaiskirjeen 2. luvussa. Tämän tunnustaminen on ekumeenisen liikkeen ja yhteiskrillisyyden aikakaudella muodostunut luterilaisille teologeille erityisen vaikeaksi.
Luterilaisen Maailmanliiton ja paavikirkon kanssa 31.10.1999 allekirjoitetulla Yhteisellä julistuksella vanhurskauttamisopista sen hyväksyneet kirkot luopuivat uskonpuhdistuksen tärkeimmästä opinkohdasta. Samalla luterilainen tunnustus lopunajan Antikristuksesta tuli entistä ajankohtaisemmaksi. Uskonpuhdistus tosin riisui paavilta hänen maallisen mahtinsa, mutta entiset raamatunvastaiset käsitykset ovat sen jälkeen vain lujittuneet ja saaneet rinnalleen liudan uusia.
Huolimatta siitä, että uskonpuhdistuksen keskeiset tavoitteet ja opetukset saivat teesien naulaamisajankohtana vielä odottaa kirkastumistaan, teeseistä löytyy näitä ennakoivia kohtia.
Kirkko, joka "rakkauden nimissä" vaikenee synnistä ja sen seurauksista, tuudittaa ihmisiä väärään rauhaan ja passittaa heitä laveaa tietä kadotukseen. Sama sieluja murhaava kirkollinen petos, mistä Luther varotti 500 vuotta sitten, on ajankohtainen edelleen.
Raamatulle uskolliset opettajat sen sijaan muistuttavat kristityn elämään kuuluvasta rististä ja rohkaisevat häntä vaeltamaan kaitaa tietä, joka vie taivaaseen.
Kaksi viimeistä teesiä saavat syvimmän merkityksensä Lutherin kohdalla kun tiedämme millaisten koettelemusten läpi Kristus, kirkkonsa päänä, oli häntä vielä johdattava.
Tämä sopii sen kanssa, mistä Kristus evankeliumeissa muistuttaa: Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. (Matt. 10:39.)
Uskonpuhdistaja ei teesiensä naulaamisen jälkeenkään hyväksynyt Jumalan lain hylkäävää laittomuutta eli antinomismia, joka nykyään leimaa ulkonaista luterikuntaa.
Jumalan voima on kuitenkin armon evankeliumissa. Se ei vielä ollut Lutherille kirkastunut.
Petteri Hiienkoski
Lähde
Martti Luther: 95 teesiä. (Disputatio pro declaratione virtutis indulgentiarum. 1517. WA 1,233-238.) Suom. A.F. Peltonen ja Lennart Pinomaa. – Valitut teokset 1,453-460. WSOY. Porvoo 1958.
Elokuva- ja tv-ilmaisun ja käsikirjoittamisen vastuuopettaja. VTM, TaK. Lastentarhanopettajavaimon aviomies ja neljän koululaisen isä. Toiminut aiemmin muun muassa vapaana toimittajana ja Ulkopoliittisen instituutin tutkijana. "Sydän taivaassa, jalat tukevasti maassa".
Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?
ke 20.12.2023 22:32Frank Herbertin Dyyni ja tekoälyuhka
la 13.04.2024 00:17Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?
pe 15.03.2024 23:04Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23Koronapandemialla pieni vaikutus kuolleisuuteen huolimatta mediahypetyksestä
su 21.04.2024 15:30Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan
to 28.03.2024 13:04Miksi lähdin ehdolle europarlamenttivaaleihin?
ti 23.04.2024 22:16Eläkeindeksin leikkaaminen
ti 09.04.2024 13:56Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44