Blogi: Tapio Holopainen, ma 27.08.2018 23:18

Mistä on pienet getot tehty?

Sanotaan, että ihmisen erottaa eläimistä se, että ihmisillä on historia. Sillä toisin kuin eläimet jotka elävät vain nykyhetkessä, me ihmiset ymmärrämme, että meillä on menneisyys, joka on meidät nykyhetkeemme tuonut. Toisin sanoen me ihmiset ymmärrämme itsemme ja oman kulttuurimme eräänlaisena menneisyytemme lopputuotteena.

Historia ja sen merkitys tulivat mieleeni lueskellessani PEW Research centerin julkaisemaa artikkelia muslimien määrästä Euroopassa, jossa tutkimuslaitos esittää maakohtaisen arvionsa muslimien määrästä Suomessa ja Euroopassa, sekä kolme ennustetta muslimien määrästä vuonna 2050.

Ensimmäinen ennusteista on niin sanottu nolla maahanmuuton ennuste, joka perustui olettamaan, jossa kaikki muslimien maahanmuutto Eurooppaan loppui pysyvästi kesällä 2016. Koska muslimien maahanmuutto ei kesällä 2016 loppunut keskitytään tässä kahteen muuhun hieman realistisempaan ennusteeseen.

Tutkimuslaitoksen mukaan Suomen väestöstä on muslimeja tällä hetkellä noin 3 % ja vuonna 2050 heitä olisi ennusteesta riippuen 11,4 tai 15 %. Ruotsissa puolestaan vastaavat luvut ovat 20.5 ja 30.6 %. Jos taas siirrämme katseemme lännestä etelään huomaamme, että Virossa muslimien määrä ei kummassakaan ennusteessa ylitä 1 % maan väestöstä.

Sääli virolaisia.

Mutta mitä tuollainen väestösuhteiden muutos käytännössä tarkoittaa? Sillä jotainhan sen on tarkoitettava, kun tuossa alemmassakin ennusteessa esitetty muslimien määrä (joka luonnollisesti jatkaa kasvuaan vuoden 2050 jälkeenkin) on yli kaksi kertaa suurempi kuin suomenruotsalaisten määrä, ja heilläkin on oma virallinen kielensä ja puolueensa.

Muslimit toki eroavat suomenruotsalaisista käytännössä jokaisella kuviteltavissa olevalla mittarilla aina arvoista varallisuuteen, mutta näitä ryhmiä yhdistää kuitenkin se, että muslimit (aivan kuten suomenruotsalaisetkaan) eivät jakaudu tasaisesti koko maahan, vaan esimerkiksi Mikkelissä, Kurikassa ja seinäjoella heidän määränsä tulee olemaan luultavasti vain muutama prosentti väestöstä.

Koska tietyissä osissa maata muslimeita on keskimääräistä vähemmän, täytyy heitä toisilla alueilla olla vastaavasti keskimääräistä enemmän. Voidaan esimerkiksi ajatella, että vuonna 2050 Helsingin väestöstä 25 % olisi muslimeja. Ja aivan kuten Suomessa yleensäkin eivät muslimit Helsingissäkään jakaudu tasaisesti kaikkien asuinalueiden kesken. Vaan Paloheinässä, Punavuoressa, Lauttasaaressa ja Etelä-Haagassa heitä on todennäköisesti vain pari prosenttia alueen asukkaista.

Sen sijaa toisilla alueilla, kuten Herttoniemen itä puolella muslimeja on varmasti paljon enemmän, esimerkiksi tuollaiset 50 % väestöstä ja joillakin vielä itäisemmillä palkisilla vaikkapa 70 % asujaimistosta.

Ja aivan kuten muslimit eivät jakaannu tasaisesti ympäri Suomea ja Helsinkiä, ei heidän ikäjakaumansakaan ole identtinen muun väestön kanssa, johtuen maahanmuuttajien nuoruudesta ja muslimien muuta väestöä korkeammasta syntyvyydestä (saman tutkimuslaitoksen mukaan muslimeiden syntyvyys Euroopassa on 2.6 ja ei muslimeiden 1.6 per synnytysikäinen nainen).

Koululaisista noilla itäisillä alueilla muslimeita saattaa hyvinkin olla 80 % ja joissain kouluissa luku lähentelee luultavasti jo sataa.

Kaikki edellä sanottu on kuitenkin melko itsestään selvää ja tällaisia johtopäätöksiä voi tehdä kuka hyväänsä tutkimuksia lukemattakin yksinkertaisesti kävelemällä kaupungilla ja katselemalla ympärilleen.

Mainitsin alussa historian, koska muslimien määrän kasvaessa jollakin alueella tuo alue saa omanlaatuisensa luonteen ja oman historiansa, joka eroaa suomalaisten historiasta. Kenties tulevaisuuden Kontulan ja Pihlajiston asukkaat voivat kertoa itsestään samanlaista tarinaa kuin amerikkalaiset kertovat ensimmäisistä uudisraivaajistaan. Noissa tarinoissa muslimiasukkaiden isovanhemmat tulivat näille maille kauan sitten ja asettuivat tänne asumaan. Noiden kaupunginosien historia, eli tarina siitä millaisia ihmisiä noilla asuu, mihin he uskovat ja mistä ovat kotoisin, onkin vuosisadan puoliväliin tultaessa aivan erilainen kuin meidän tarinamme.

Sillä tapahtumat, jotka ovat meidän historiassamme merkityksellisiä ja kertovat miksi meistä on tullut sellaisia kuin nyt olemme, kuten autonomian aika, sisällissota, talvisota, 60- luvun opiskelijaradikalismi ja liittyminen Euroopan unioniin ovat noille tulevaisuuden kontulalaisille vieraiden ihmisten historiaa, jota heille tuputetaan koulussa ja joka ei kerro mitään heidän omasta menneisyydestään. Sillä eiväthän noiden ihmisten esi-isät asuneet autonomian ajan Suomessa, taistelleet meidän sodissamme, vallanneet vanhaa tai olleet liittymässä Euroopan unioniin.

Mutta palataanpa vielä tuossa otsikossa esitettyyn kysymykseen gettoutumisesta.

Getot ja no go alueet syntyvät yksinkertaisesti siksi, että tällä maahanmuutolla ja syntyvyydellä Suomessa on koko ajan vähemmän ja vähemmän suomalaisia, joihin nuo meistä poikkeavan historian omaavat ihmiset voisivat sulautua. Sillä jos sinä asut alueella, jossa koulukavereistasi kahdeksan kymmenestä on muslimeja ja ne kaksi muuta ovat katolilaisia Afrikasta, niin missä on se ihmeellinen Suomi, johon sinun kuuluisi integroitua? Ja sitä paitsi. Miksi sinä edes haluaisit integroitua johonkin, joka näyttää olevan katoamassa? Miksi muslimit haluaisivat omaksua meidän arvomme (mitä ne nyt sitten lienevätkään) tai muuttua suomalaisiksi, jos me olemme kuolemassa sukupuuttoon?


 

Tapio Holopainen ma 27.08. 23:18

Tapio Holopainen

Koulutukseltani olen YTM ja Humkandi ja työskentelen valtion virkamiehenä. Kirjoitukseni keskittyvät pääasiassa syntyvyyteen, identiteettiin ja siihen kuinka ympäristö jossa elämme muovaa käsityksiämme meistä yksilöinä ja ryhmänä.

tuoreimmat

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08. 23:18

Tapparan mies

ma 13.08. 23:16

Elämän tarkoitus

ke 25.07. 19:30

Vaunuihin kahlittu, eli miksi suomalaiset saavat liian vähän lapsia?

ti 17.07. 21:12

London Calling

to 21.06. 18:59

blogit

Vieraskynä

"Ei koskaan enää"

pe 24.01.2020 14:32

Juha Ahvio

Leukofobinen "rasisminvastaisuus" kiristää otettaan suomalaisessa yliopistomaailmassa

la 18.01.2020 22:58

Professorin Ajatuksia

Tarja Halosen möläytyksestä

to 23.01.2020 23:40

Marko Hamilo

Kaksi kirjaa humanismin hulluudesta

su 22.12.2019 00:08

Jukka Hankamäki

Taas uutta luksuslinnaa ulkomaalaisille tutkijoille

ke 22.01.2020 21:11

Petteri Hiienkoski

Hallituskriisi on myös laillisuuskriisi

pe 13.12.2019 14:45

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Apua, valta vaihtuu

la 04.01.2020 00:01

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

EU tuomitsee possut vankikoppeihin

su 19.01.2020 02:35

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Vihreät pyrkivät totaaliseen hallintaan - kuten kommunistit aikoinaan

to 23.01.2020 23:43

Mika Niikko

Liittyen Suomen Kuvalehden uutisointiin (20. ja 21.1.2020)

ke 22.01.2020 22:20

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

Nyt HS megavalehtelee Delhin ilmansaasteiden syistä

to 23.01.2020 23:46

Heikki Porkka

Kuin kaksi mädäntynyttä marjaa

pe 24.01.2020 18:12

Tapio Puolimatka

Voiko mies synnyttää?

ma 07.10.2019 23:31

Olli Pusa

Tutkija Ohisalon logiikka?

pe 24.01.2020 00:04

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Silakat - vasemmistofasismin valeviitta ?

ma 13.01.2020 20:49

Reijo Tossavainen

Vihreät nuoret haukkuvat väärää puuta

pe 23.08.2019 09:24

Jessica Vahtera

Työhyvinvointia yhteiskunnan piikkiin

to 22.08.2019 16:17

Pauli Vahtera

Mansikanpoimintaa ja sokerijuurikkaan harvennusta

su 14.07.2019 21:43

Timo Vihavainen

Muuan rikos.

pe 24.01.2020 13:56

Matti Viren

Rahaa Suomen Akatemiasta

la 18.01.2020 23:39