Blogi: Vieraskynä , pe 26.04.2019 00:01

Kadonnut maskuliinisuus ja puolustuskyvytön kristillinen länsi

Kun arvoliberaalin nuorukaisen ajatukset haastaa, hän vetäytyy häirinnästä vapaalle turva-alueelle, ja kun turvapaikanhakijoina Eurooppaan tulleet Lähi-idän nuoret miehet syyllistyivät naisten väkivaltaiseen seksuaaliseen häirintään uudenvuoden aattona v. 2015 Kölnissä Saksassa, niin hollantilaismiehet osoittivat mielenosoituksessa solidaarisuutta naisille pukeutumalla minihameeseen. Muslimi-siirtolaisille tämä todennäköisesti antoi viestin, ettei eurooppalaisia tarvitse ottaa vakavasti.

Pitäisikö gender-teoriat jo luokitella turvallisuusuhaksi, koska erilaiset sukupuolten moninaisuuteen, muuntuvuuteen, perhearvoihin, miehisyyteen ja naiseuteen liittyvät liberaalit ideologiat ovat haastaneet oletukset maskuliinisuudesta ja feminiisyydestä, joiden varaan suuri osa sosiaalisista järjestelmistä on perustunut.

Poikien rajut leikit koetaan liiallisena aggressiona. Miesten käsitystä sukupuolestaan horjutetaan, on alettu puhua toksisesta, myrkyllisestä maskuliinisuudesta, yhteiskuntaa pitää suojella miehisyyden vaaroilta. Samaan aikaan toivotetaan tervetulleeksi islam, hypermaskuliininen uskonto. Muslimimiehillä ei ole mitään anteeksipyydettävää sukupuoli-identiteetissään, he ovat valmiita hallitsemaan heikompia kulttuureja.

Muslimimaista löytää ihan oikeaa toksista miehisyyttä. Islam on maailman nopeimmin kasvava uskonto, eikä sen suosiota vähennä kova maskuliinisuus, jossa viholliskuvat ovat selkeitä ja uskonveljeys rikkumaton. Islamilaisen maailman sotilasharjoituksia muistuttavilla nuorten miesten kesäleireillä opetetaan kamppailulajeja, taotaan uskonoppia ja rakennetaan toveruutta. Tuonpuoleisuuteen kurkottaminen elähdyttää kutsumusta jihadiin.

Länsimaisen identitetti-politiikan, miesten sukupuolihäilyvyyden, perinteisten maskuliinisuuden ilmausten kieltämisen keskellä nousee turvallisuusuhka, olemme vihollisten ja potentiaalisten vihollisten ympäröiminä, ja miehiltä puuttuvat vaistot vastata aggressioon. Aiemmat sukupolvet toimivat toisin. On sanottu, että Waterloon taistelu voitettiin Etonin kilpakentillä. Englannin eliittikoulut kasvattivat maskuliinisuuden hyveitä kirkon, ahkeran opiskelun ja kilpaurheilun avulla. Perhearvot, naisten ja lasten suojelu, oli osa miehisyyttä. Nuo miehet kykenivät tunnistamaan vihollisensa. Heidät otettiin vakavasti.

Nyt islamin kieroutunut maskuliinisuuden malli, missä miehen kypsyyttä ei liitetä perheeseen ja isyyteen, ja mistä puuttuu Jumalan kokeminen isäksi, on tullut vetovoimaiseksi myös lännessä, missä sukupuolihämmennys jatkuu aiheuttaen turvallisuusongelman.

Asiaa ei tietysti auta kirkon naisistuminen, ja etääntyminen miehisyydestä. Kirkko on osittain muuttunut eräänlaiseksi ryhmäterapia-instituutioksi, missä feminiinisyyteen liittyvä pehmeys, luovuttava, nöyrtyvä, pinnallisista päämääristä kiinnostuva ja ulkoisesta vaikutuksesta sisällön kustannuksella huolehtiva puoli ei kykene vastaamaan islamin tuomaan ongelmaan.

Kirkon johtajat ovat kääntäneet selkänsä laajalle levinneelle kristittyjen vainolle. Paavi Johannes Paavali II on suudellut Koraania ja nykyinen paavi Franciscus muslimisiirtolaisten jalkoja. Tekoja, vaikkakin harkittuja, pidetään muslimimaailmassa antautumisen merkkeinä. Jotkut väittävät, etteivät kirkon viranomaiset avaa suutaan kristittyjen puolesta, jotta eivät provosoisi lisää aggressiota. Kirkon johto ei silti epäröi hetkeäkään puolustaessaan islamia, se tuomitsee ”islamofobian”. Islamin kritisointi on vakavampi rikos kuin kristittyjen murhaaminen.

Edellisen sukupolven miehille passiivisuus omien suojelussa olisi ollut edesvastuutonta, ja tietenkin löytyy yhä miehiä, jotka puuttuvat kristittyihin tyttöihin kohdistuvaan muslimimiesten harjoittamaan groomingiin ja toimivat kristittyjen yhteisöjen vainoamista vastaan. Mutta moniin kielteisiin asioihin odottaisi vahvempaa vastalausetta kuin ”olette ilmeisesti loukanneet muslimeja”. Perhearvot ovat katolistenkin piireissä hiipumassa, LGBT-agenda on päässyt valtaan, ja vaikka hijabia yleisesti pidetään naisen alistamisen symbolina, niin monet katoliset colleget osallistuvat hijab-päivään solidaarisuutena muslimeja kohtaan. Eikä katolisia totta totisesti arvossa nosta sekaantuminen lasten hyväksikäyttö-skandaaliin. Piispojen sallivuus ja kurittomat papit auttavat vain vähentämään mielikuvaa pappeudesta miehisenä kutsumuksena.

Miksi kristityistä uhreina ei välitetä? USA:n katolisten joukossa tehty mielipidekysely paljasti, että katoliset ovat enemmän huolestuneita ilmastonmuutoksesta ja globaalista pakolaiskriisistä kuin kristittyjen vainoista. Kristityt ovat vakavan vainoamisen kohteena monessa muslimimaassa, mutta media kirjoittaa ja julkaisee kuvia vain pakolaisista, mieluummin vielä vääristellen enimmäkseen naisista ja lapsista myötätuntoa herättääkseen. Kristityistä ei haluta kertoa, koska medialle, vallanpitäjille ja kirkon johdolle näyttää olevan kiusallista paljastaa se taho, mikä heitä vainoaa.

Islamin ja kristinuskon arvojen vastakkaisuus tulee ilmi käsityksessä sankaruudesta ja marttyyriudesta. Hyvä esimerkki on viime vuoden maaliskuussa Ranskan Trèbes’ssä tapahtunut terrori-isku, missä poikkeava ihmiskäsitys kahden maailmankatsomuksen välillä osoittaa kultturiemme erilaisuuden. Terroristi ampui kaksi ihmistä supermarketissa ja otti panttivankeja, neuvoteltuaan poliisin kanssa, terroristi lupasi päästää naispuolisen kassatoimihenkilön vapaaksi poliisia vastaan.

Everstiluutnantin arvoinen poliisimies Arnauld Beltrame uhrautui ja tuli tapetuksi vaihdon seurauksena. Kunniakkaan uhrautumisen vuoksi ehdotettiin, että Marseillessa yksi alue nimettäisiin hänen muistokseen. Vasemmistolaiset virkamiehet kauhistuivat huomauttaen että sehän loukkaa muslimiväestöä ”kokisivat sen provokaationa”.

Ei-muslimin, jopa ei-muslimi-miehen alapuolella olevan naisen hengen pelastanut Beltrame ei monen muslimin mielestä edusta sankaruutta, sen sijaan Redouane Lakim iskun tekijä, joka oli ennen supermarkettia yrittänyt poliisikasarmilla ajaa neljän poliisin päälle ja halusi panttivangeillaan saada vuoden 2015 Pariisin iskusta vangitun toverinsa vapaaksi, on sankari. Ranskalaispoliisit ampuivat Lakimin Beltramen menetettyä henkensä. Sharian mukaan Lakim tappaessaan ei-muslimeja, ei voi olla kuolemantuomion alainen.

Islamin näkökulmasta Lakim on martyyri - mies, joka oli valmis uhraamaan elämänsä Allahin palveluksessa. On hyvin mahdollista, että maltillisinakin pidetyt muslimit tuntevat Lakimia kohtaan tiettyä kunnioitusta. Koraanin mukaan Allah loi muslimit ”ihmisten parhaimmistoksi” (3:110), eräässä yleisesti käytössä olevassa sharian manuaalissa kristityn ja juutalaisen arvoksi lasketaan kolmasosa muslimin arvosta” ja ”Allahin silmissä uskovaisen tappaminen on katalampi teko kuin tuhota koko maailma”.

Palestiinassa on lukemattomia katuja, aukioita, puistoja ja kouluja nimetty islamin marttyyrien mukaan, sankarin sädekehän he ovat saaneet tapettuaan viattomia israelilaisia. Mitään vastaavaa ei ole nähtävissä nykyajan länsimaissa. Lakimia innoitti hänen uskonsa, samoin kuin Betramea, joka tunnustuksellisena kristittynä halusi pelastaa viattoman. Hän todisti uskostaan uhrillaan. Hän antoi henkensä puolustaessaan naista, koska hänelle sekä miehet että naiset ovat yhdenvertaisia; häntä vastassa oli mies, joka tappaa ihmisiä saadakseen nauttia ikuisuudessa neitsyiden seurasta. 

Läntisen näkökulman mukaan terroritapaus on selvä, hyvät vastaan pahat, ja missä hyvä lopulta nostetaan korkeammalle, mutta kuten huomaamme tämä näkökulma ei enää täysin toimi uudessa Euroopassa. Sekulaari Ranska on luopunut arvojen kristillisestä alkuperästä - vapaus, veljeys, tasa-arvo ja jokaisen ihmisen arvokkuus. Syy, miksi islam vaatii alistumista, on oppi, jonka mukaan kaikki ihmiset eivät ole luotu yhdenvertaisiksi. Sekulaari valtio ei ole kyennyt estämään islamisaation etenemistä, eikä ihmiskäsitysten perustan hajoamista. Beltrame edusti vielä tervettä kristillistä maskuliinisuutta, hän palveli maataan loppuun asti. 

 

Lähteet:

Kilpatrick, W., Christianity’s masculinity crisis. Crisis magazine 8.2.2019

Kilpatrick, W., France: a tale of two faiths. Crisis magazine 10.12.2018.

Kilpatrick, W., Why so little Catholic concern over Christian persecution? Crisis magazine 13.3.2018.

 

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

 

 

Vieraskynä pe 26.04. 00:01

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Pedofiilipropagandaa sukupuolentutkimuksen peruskurssilla

la 16.05. 23:43

Kiina-viruksen syylliset vastuuseen

ma 20.04. 01:09

Suojaimista pulaa?

la 11.04. 20:43

Piispa Teemu Laajasalo on väärässä ja johtaa kristikansaa harhaan

ma 09.03. 23:42

TIEDOTE: Uusi perussuomalainen nuorisojärjestö syntynyt kansanedustaja Jenna Simulan johdolla

to 05.03. 22:03

Oikeusjuttu

pe 28.02. 23:19

Viranomaiset tukevat vanhemmilta salaa nuoren suunnitelmia sukupuolen vaihtamiseksi

ma 17.02. 21:34

"Ei koskaan enää"

pe 24.01. 14:32

Australiassa asuva suomalainen kertoo mitä maastopalojen takana todella on

la 11.01. 12:45

Miksi Billy Graham äänesti Donald Trumpia?

ma 30.12. 00:16

blogit

Vieraskynä

Pedofiilipropagandaa sukupuolentutkimuksen peruskurssilla

la 16.05.2020 23:43

Juha Ahvio

Se on salaliittoteoria!

to 21.05.2020 23:17

Professorin Ajatuksia

Se on laatu eikä määrä - mutta miten lasku maksetaan?

to 21.05.2020 23:11

Marko Hamilo

Kansalaiset vaarassa! Nyt tarvitaan hätätilahallitus!

su 19.04.2020 22:47

Jukka Hankamäki

Koronaviruksen lentoon lähtö: näyttö vihervasemmiston viisaudesta

to 21.05.2020 23:13

Petteri Hiienkoski

Koronavirustaudin maailmanlaajuinen tuhovoima pandemiavertailussa

la 09.05.2020 16:34

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Nyt vain kiltisti maksatte, sanoo herrat EU:n

to 28.05.2020 14:06

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Logged in: Loisivatko hikikomoreiksi vetäytyneet suomalaisnuorukaiset?

ma 20.04.2020 01:30

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Vihriälän visio: Suomesta tautinen Kurjala

la 16.05.2020 23:13

Mika Niikko

Liittyen Suomen Kuvalehden uutisointiin (20. ja 21.1.2020)

ke 22.01.2020 22:20

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

Mikä ihmeen Woke?

pe 21.02.2020 00:16

Heikki Porkka

Älä koskaan luota Ylen uutisointiin tarkistamatta faktoja

ti 28.04.2020 09:51

Tapio Puolimatka

Sukupuoli muutoksessa

ke 19.02.2020 21:42

Olli Pusa

EU-huijaus ja laittomuus etenee

ti 26.05.2020 23:21

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Poikkeukselliset ajat

to 16.04.2020 12:37

Reijo Tossavainen

Auta avun tarpeessa

to 19.03.2020 07:33

Jessica Vahtera

Kuuden euron kohtuus missä palkkatasa-arvo?

ma 11.05.2020 17:17

Pauli Vahtera

Monikulttuurisuus tuhoaa luottamuksen yhteiskunnassa

to 21.05.2020 23:28

Timo Vihavainen

Outoja pohjolan kansoja

to 21.05.2020 23:12

Matti Viren

Kuka pelastaa kunnat?

to 21.05.2020 23:15