Blogi: Timo Vihavainen, la 10.08.2019 19:47

Hyvä sanoma tuli idästä

Hyvää sanomaa pakanoille

 

Tuli tässä käytyä Punkaharjun Retretissä tai oikeastaan vain luolassa, joka kerran oli osa Retrettiä. Tuo aikoinaan mahtava näyttely- ja konserttitila, jossa tuli kuunneltua muun muassa Hvorostovskia ja katseltua erinomaisia klassikkonäyttelyitä, on vieläkin alennustilassa. Ravintolassa on pahveja ikkunoissa ja pusikot valtaavat maisemaa.

Mutta ilahduttava asia joka tapauksessa on, että maanalainen konserttisali alkaa heräillä. Siellä on syksyn mittaan vielä monenlaista ohjelmaa, muun muassa useat mieskuorot esiintyvät.

Se musikaali, ”Poika”, jonka näin, oli aika omituinen. Tarina kertoi lyhyesti sanoen ”vain” Jeesuksen elämästä ja kuolemasta, taustanaan syntiinlankeemus. Siis normaalia kristillistä perusasiaa.

Asian esittäminen musikaalina ei kuitenkaan oikein napannut. Mieleen tuli, että tässä mysteerit, joiden merkitystä ei ylipäätään liene mahdollista popularisoida, saati kääntää show-maailman kielelle, esitettiin tässä helppohintaisena kansanpainoksena, jollaisen ajateltiin tavoittavan pakanoita ja alaikäisiä.

Melkoisista pakanoista yleisö tosin taisi koostuakin.

Mikäli itse joutuisin kiteyttämään vaikutelmani hyvin lyhyesti, voisin sanoa, että vaikuttavinta esityksessä oli tavaton määrä kuvankauniita tyttöjä tiukoissa trikoissa. Jyrisevät ja välkkyvät show-efektit savuineen olivat myös harvoin nähtyinä kiinnostavia. Uskonnollinen kokemus jäi tavoittamatta.

Mutta jälkimmäisethän ovat hyvin henkilökohtaista laatua ja se, mikä vetoaa yhteen, on toisesta vastenmielistä ja päinvastoin.

Tällä kertaa minua joka tapauksessa kiinnostivat eniten järjestäjät. Kuka oikein keksi lähettää Venäjältä väkeä julistamaan sanaa Suomen pakanoille?

Netistä ilmenee, että kyseessä on pietarilainen Dmitri Dmitrijevitš Šatrov, joka myös omistaa pietarilaisen Kolizej (Colosseum) elokuvateatterin, joka sijaitsee keskellä Nevskiä, Amiraliteetilta katsoen vasemmalla puolella. Šatrovilla on ollut myös oma TV-kanava.

Šatrov syntyi protestanttisen (helluntailaisen) papin poikana Leningradissa ja toimii liikkeensä piispana. Hän on opiskellut useita aloja (teologian lisäksi mm. management) sekä Pietarissa että USA:ssa ja on mm. reservissä panssarijoukkojen kapteeni, mikä mainittakoon kaikille salaliittoteorioista kiinnostuneille.

Mutta leikki leikkinä. Joka tapauksessa siis Šatrov, joka on melko varakas, vaikka ei mikään oligarkki, edustaa Venäjän ortodoksiseen kirkkoon nähden vierasta lahkolaisuutta, jollaista on siellä pyritty myös lainsäädännöllä kitkemään.

Uskonnolliset liikkeet ovat kuitenkin hyvin sitkeähenkisiä, mistä kertoo sekin, että tämä liike kukoisti maassa jo neuvostoaikana, jolloin se toimi maanalaisena.

Vaikka kerettiläisten uskonnollisten liikkeiden levittämisestä saattaa Venäjällä saada jopa aikamoisen rangaistuksen oikeudessa, kuuluu Šatrovin liikkeessä nykyään olevan noin 4000 jäsentä, mikä ei sinänsä ole paljon, mutta ei niin vähänkään, mikäli oletetaan, että kyseessä ovat aktiiviset uskovaiset.

Kun en itse tunne näiden lahkojen ja virtausten välisten erojen hienouksia, mainitsen vielä, että tämän liikkeen nimi on Церков Евангельских Христиан в Духе Апостолов «Миссия Благая Весть» eli ”Hyvän sanoman” mission evankelisten kristittyjen kirkko apostolien hengessä. Se kuuluu laajempaan yleisvenäläiseen helluntailaiseen yhteisöön Российский объединенный Союз христиан веры евангельской (пятидесятников) (РОСХВЕ).

Sana evankeliumihan tarkoittaa sananmukaisesti hyvää sanomaa ja, kuten tunnettua, sitä ei suurin osa kasteen saaneista kristityistäkään ota vakavasti. Niinpä evankeliset harrastavat evankeliointia eli tuon asian kertomista yhä uudelleen. Monissa tapauksissa saatetaan tällöin joutua jonkinlaisen hurmoksen valtaan, kuten kansa helluntaiepistolassa.

Venäjän ortodoksinen kirkko on vanhan konservatiivin mielestä hyvin onnistunut pyrkimyksissään säilyttää kristillisyyden alkuperäinen meno kaikkine mysteereineen, auktoriteettiuskoineen ja rituaaleineen.

Tosin instituutiona se on aina ollut taipuvainen rappeutumiseen ja serviiliyteen, mutta syntisiähän ne papitkin ovat ja ehkäpä juuri he aivan erityisesti.

Joka tapauksessa protestanttiset liikkeet Venäjällä ovat merkittävä ilmiö ja sitä paitsi melko vanhakin. Niitähän Venäjä sai myötäjäisinä valloittaessaan Vanhan Suomen ja Baltian maat, kuten se sittemmin pian myös sai katoliset ja juutalaiset.

Jälkimmäiset, muhamettilaisten ja buddhalaisten ohella, lasketaankin yleensä Venäjän perinteisiksi uskonnoiksi. Suhtautuminen protestantismiin näyttää olevan nuivempaa, vaikka myös sen kannattajia on suunnilleen saman verran kuin buddhalaisiakin, noin yksi prosentti väestöstä.

Omakohtaista kokemusta ja ajattelua korostava protestantismi taitaa kuitenkin olla vaikeammin hallittavissa ja siksi epäilyttävämpää.

Jo keisariaikana voi huomata slavofiilien ja heihin verrattavien vieroksuneen protestantismia, jota pidettiin paljon pahempana lahkolaisuutena kuin skismaattisia katolisia tai vanhauskoisia.

Toki luterilaisuus toimi keisarivallan aikana aivan normaalisti ja hyväksyttynä uskontunnustuksena. Sitähän edustivat muun muassa keisarikunnan saksalaiset hallintomiehet, joita oli hyvin huomattava määrä.

Vasta vallankumous hyökkäsi voimakkaasti myös luterilaisuutta vastaan, mutta sen hampaisiin toki joutuivat kaikki uskonnot.

Nykyään, kun uskonnollisuus on taas muotia, on ortodoksinen kirkko noussut uuteen mahtiin ja kukoistukseen ja palvelee vastalahjaksi valtaa uskossa ja totuudessa, kuten sanotaan –veroi i pravdoi.

Kun se nyt istuu voiman oikealla puolella, näyttää sillä olevan suuri kiusaus hyökätä kilpailijoidensa kimppuun, olivatpa kyseessä sitten Konstantinopolin patriarkaatin alaiset ortodoksit tai muita suuntauksia edustavat kristityt.

Kuten tiedetään, Jehovan todistajia on jo tullut pyytämään turvapaikkaa Suomesta. Muita saattaa olla pian tulossa tai kukaties tullutkin. Veikkaukseni kuitenkin on, etteivät muhamettilaiset tai buddhalaiset kuulu tähän joukkoon.

 

 

Timo Vihavainen la 10.08. 19:47

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Venäläinen historian oppikirja

ti 15.10. 23:04

Dosenttitason kirjallisuutta

ma 14.10. 22:42

Oikeus tyhmyyteen

su 13.10. 11:30

Suomalainen kasakkaupseeri

pe 11.10. 22:34

Diletant

to 10.10. 23:42

Rankkoja puheita

ke 09.10. 00:24

Vailla omininaisuuksia

ma 07.10. 23:27

Muuan aikamme dilemma

su 06.10. 21:24

Hurskas yksinkertaisuus ja maailman kohtalo

to 03.10. 23:51

Pietari ensimmäinen

ke 02.10. 23:51

blogit

Vieraskynä

Setan propaganda Elämänkatsomustiedon oppimateriaaleissa

su 22.09.2019 23:31

Juha Ahvio

Kristittynä Suomessa: Miten olla, elää ja toimia? -kirja ilmestyy

su 06.10.2019 21:36

Professorin Ajatuksia

Tuhohakuinen mielenosoitus ei lisää sympatiaa

ti 15.10.2019 23:02

Marko Hamilo

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

pe 05.07.2019 00:00

Jukka Hankamäki

Lähi-idästä uhkaava pakolaisaalto torjuttava päättäväisesti

pe 11.10.2019 22:36

Petteri Hiienkoski

Sananvapaus on jakamaton

ti 17.09.2019 01:15

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Haluan provosoida ihmisiä tutkimaan asioita itse

la 12.10.2019 11:17

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Espoon nuorisotiloissa jatkuvia etnisiä konflikteja

la 05.10.2019 23:55

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Saksan mallia koohotetaan Suomeen! Ajojahdit alkavat?

su 06.10.2019 21:34

Mika Niikko

Väärinajattelijoiden oikeudet

ma 08.07.2019 21:55

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

YK:n ilmastopaneeli IPCC tukeutuu pseudotieteeseen

la 07.09.2019 07:11

Heikki Porkka

Oikeusmurha ja poliittinen matka kohti turvatonta Suomea

la 12.10.2019 07:44

Tapio Puolimatka

Voiko mies synnyttää?

ma 07.10.2019 23:31

Olli Pusa

Käräjäoikeuden virkavirhe?

pe 11.10.2019 20:00

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Mikä on muuttunut 30-vuodessa.

pe 11.10.2019 00:57

Reijo Tossavainen

Vihreät nuoret haukkuvat väärää puuta

pe 23.08.2019 09:24

Jessica Vahtera

Työhyvinvointia yhteiskunnan piikkiin

to 22.08.2019 16:17

Pauli Vahtera

Mansikanpoimintaa ja sokerijuurikkaan harvennusta

su 14.07.2019 21:43

Timo Vihavainen

Venäläinen historian oppikirja

ti 15.10.2019 23:04

Matti Viren

Onneksi meillä on hyvinvointivaltio

su 06.10.2019 21:39